Laboratoria Przyszłości


Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Pęzinie przystąpiła do rządowego programu #LaboratoriaPrzyszłości. Jest to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, których wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). #LaboratoriaPrzyszłości to kolejny krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów. 

Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.

Obraz z Pixabay

W ramach #LaboratoriumPrzyszłości Szkoła Podstawowa w Pęzinie otrzymała wsparcie finansowe w wysokości 70000 zł. Dzięki przyznanym środkom możliwy był zakup wyposażenia technicznego oraz pomocy dydaktycznych jak: drukarki 3D oraz laptopy do ich obsługi, mikrokontrolery, lutownice, mikroporty, gimbalstatywaparat fotograficzny z możliwością nagrywaniaprofesjonalne oświetlenie  do nagrywania filmów i robienia zdjęć. Zakupiono również wirtualne laboratorium chemiczne Empiriusz.

Zakup takiego wyposażenia technicznego pomoże w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym.

#Laboratoria Przyszłości to nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjni zajęcia szkolne i pozwoli uczniom rozwijać swoje zainteresowania zarówno w trakcie obowiązkowych zajęć edukacyjnych, m.in. informatyki, chemii czy techniki, ale także w ramach zajęć pozalekcyjnych oraz kół zainteresowań.

--------------------------------------------------------------------

Poznajemy nowy sprzęt

W ramach programu rządowego Laboratoria Przyszłości nasza szkoła otrzymała m.in. sprzęt do nagrywania i robienia zdjęć. Uczniowie kl. V jako pierwsi mogli się z nim zapoznać. Pierwsze zetknięcie uczniów z nowym sprzętem wywołało spore emocje. Po zaprezentowaniu i objaśnieniu przeznaczenia poszczególnych elementów zestawu, uczniowie przystąpili do rozpakowania i montowania urządzeń. Oczywiście przed złożeniem sprzętu uczniowie dokładnie zapoznali się z instrukcją obsługi.

#LaboratoriumPrzyszłości

Następnie można było już przystąpić do działania. Uczniowie uczyli się obsługiwać nowy sprzęt korzystając również ze wskazówek i objaśnień nauczyciela.


A oto efekty ich pracy:  

#LaboratoriumPrzyszłości

Tu więcej zdjęć: 

https://drive.google.com/drive/folders/1Ta-rzdCqmfeC6-kxa1sDPFjL8zwEyZIT?usp=sharing

-----------------------------------

#LaboratoriumPrzyszłości

W nowym roku szkolnym mamy możliwość korzystania z mobilnego laboratorium chemicznego zakupionego w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. EMPIRIUSZ wykorzystuje innowacyjną technologię rozszerzonej rzeczywistości. Jest cyfrowym odzwierciedleniem laboratorium chemicznego. Dzięki profesjonalnemu zestawowi gogli VR i kontrolerów możemy przeprowadzać w pełni bezpiecznie doświadczenia chemiczne. Wirtualna rzeczywistość angażuje uczniów, pobudza wyobraźnię, zwiększa motywację, a przede wszystkim poprawia zdolność zapamiętywania wiedzy.

Pierwsze nasze doświadczenia polegały na otrzymaniu wodorotlenków rozpuszczalnych
w wodzie i określeniu ich właściwości.

Oceńcie jak nam poszło (filmik)

https://drive.google.com/file/d/1z4CalSh01SW1dlHRn-N3jmg-qC9A5i0u/view?usp=sharing

---------------------------------------------------------------

#LaboratoriaPrzyszłości

Na lekcji chemii uczniowie klasy 7 zajmowali się sporządzaniem mieszanin oraz sposobami ich rozdzielania.  Za pomocą narzędzia, jakim jest Wirtualne LaboratoriumEmpiriusz samodzielnie montowali zestaw do destylacji i rozdzielali składniki mieszaniny jednorodnej wody i alkoholu etylowego metodą destylacji.  Uczniowie nauczyli się projektować i przeprowadzać doświadczenie. Opisywali właściwości substancji i wyjaśnili przebieg procesu destylacji. W sposób bezpieczny posługiwali się sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi.

Proces ten jest bardzo często stosowany podczas syntezy organicznej do oczyszczania otrzymanych związków organicznych z zanieczyszczeń. Można w ten sposób przygotować również wodę destylowaną konieczną do przeprowadzania niektórych doświadczeń chemicznych. #LaboratoriaPrzyszlosci

A tu zobaczycie całe doświadczenie (filmik):

https://drive.google.com/file/d/1lUWn0-smMSsa0AlWQ6sgbLSu9aU-3eU3/view?usp=share_link

 ----------------------------------------

ŚWIĄTECZNA SESJA ZDJĘCIOWA

Takiej sesji fotograficznej w naszej szkole jeszcze nie było! 15 i 16 grudnia hol w naszej szkole zamienił się w studio fotograficzne. Dzięki scenografii i świątecznym gadżetom można było już poczuć magię nadchodzących Świąt. A czy nam się udało? Oceńcie sami.

Podczas realizacji sesji uczniowie wykorzystali sprzęt oświetleniowy oraz fotograficzny zakupiony w ramach programu #Laboratoria Przyszłości.

Tu więcej zdjęć: 

https://drive.google.com/drive/folders/1lcqtOjwpcSVVB_-tU8Oq_6vMvlcPa3jq?usp=share_link

-------------------------------------------

Nauka w formie zabawy sprawia przyjemność i pobudza zainteresowania.

Chemia jest bez wątpienia nauką eksperymentalną. Każdy uczeń ma możliwość samodzielnego przeprowadzania doświadczeń laboratoryjnych, zaobserwowania zachodzących zmian, wyciągnięcia wniosków. Największa frajda, kiedy sami uczestniczymy w eksperymencie i mamy świadomość, że dane doświadczenie zostało pomyślnie zrealizowane. Uczymy się w ten sposób planowania, poszukujemy odpowiedzi na nurtujące Nas pytania. Nie zapominamy o bezpieczeństwie i higienie pracy. 

Doświadczenie z dwutlenkiem węgla, który towarzyszy nam na co dzień, choć czasami o tym zapominamy, czy wręcz nie zdajemy sobie sprawy.

Radość i zadowolenie z efektów jest najcenniejszą nagrodą dla każdego młodego eksperymentatora.

-----------------------------------------

 styczeń 2023r.
PROJEKTUJEMY, DRUKUJEMY…

Uczniowie naszej szkoły na zajęciach z informatyki pracują w programie Tinkercad, w którym tworzą obiekty przestrzenne -  projekty 3D. Projektują breloki do kluczy, podstawki pod telefon z logo szkoły, makiety architektoniczne domów itp. Uczniowie poznają również tajniki pracy drukarek 3D, które otrzymaliśmy w ramach programu #LaboratoriaPrzyszlosci

--------------------------

KARNAWAŁOWA SESJA ZDJĘCIOWA

Ostatni dzień przed feriami w naszej szkole spędziliśmy w karnawałowym nastroju. Był to dzień szalonej fryzury, maski i makijażu. Otworzyliśmy szkolne studio fotograficzne wykorzystując sprzęt otrzymany w ramach programu #LaboratoriaPrzyszlosci. Uczniowie świetnie się bawili i wszystko uwiecznili na fotografiach.

 

#LaboratoriaPrzyszlosci

------------------------------

Chemia z Empiriuszem

Nauka chemii organicznej rozpoczyna się od poznania właściwości fizycznych i chemicznych węglowodorów nasyconych i nienasyconych. W trakcie lekcji chemii korzystamy z Empiriusza - wirtualnego laboratorium, zakupionego w ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości. Dzięki temu możemy bezpiecznie posługiwać się sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi.

Celem lekcji w kl. VIII było zaprojektowanie i przeprowadzenie doświadczenia pozwalającego odróżnić węglowodory nasycone od nienasyconych. Uczniowie przeprowadzili reakcję spalania etynu w obecności powietrza oraz zbadali zachowanie etynu w obecności wody bromowej i roztworu manganianiu (VII) potasu.

Na postawie obserwacji opisywali właściwości fizyczne i chemiczne etynu, wyszukiwali wiadomości na temat zastosowania. Potrafią przeprowadzić identyfikację wiązania wielokrotnego w cząsteczkach węglowodorów, wykonać model przestrzenny cząsteczki.

Doświadczenie wykonali uczniowie klas ósmych: Marcel i Jakub.

#LaboratoriaPrzyszlosci

https://drive.google.com/file/d/1w1wGZrcXuTXQHvSyVXtCjGKodSrako-A/view?usp=share_link

 

Aktywna tablica

 

                           „Aktywna Tablica” – międzyszkolna sieć współpracy

  Nasza szkoła w roku szkolnym 2021/2022 uczestniczy w Rządowym programie rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020-2024 „Aktywna tablica”, którego beneficjentami są szkoły podstawowe oraz szkoły za granicą.

Szkoła Podstawowa w Pęzinie otrzymała przewidziane programem wsparcie w wysokości 43.750 zł na zakup pomocy dydaktycznych. W przypadku naszej szkoły są to:

- tablica interaktywna;

- dwa laptopy;

 - dwa tablety;

- liczne programy komputerowe.

  Głównym celem Programu jest umożliwienie wykorzystywania w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych, wybranych przez szkołę zgodnie z jej zdefiniowanymi potrzebami oraz podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli przez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania nowych technologii.

Cel główny Programu będzie realizowany przez cele szczegółowe:

  1. Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli, w szczególności w zakresie posługiwania się TIK w procesie kształcenia lub uczenia się;
  2. Kształtowanie kompetencji społecznych i twórczych uczniów, w tym umiejętności pracy zespołowej;
  3. Rozwijanie postaw kreatywności, przedsiębiorczości uczniów i nauczycieli;
  4. Wspieranie innowacyjnych metod pracy;
  5. Wykorzystanie w praktyce szkolnej zastosowań w różnych konfiguracjach pomocy dydaktycznych do realizacji programów nauczania z wykorzystaniem TIK.
     

Wraz ze złożeniem wniosku o udział w Programie, szkoła zobowiązała się do zrealizowania następujących zadań:

  1. Uczestniczenia przez przynajmniej jednego nauczyciela szkoły w konferencjach i szkoleniach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu;
  2. Uczestniczenia przez przynajmniej jednego nauczyciela szkoły w międzyszkolnych sieciach współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu, w tym:
    1. udziale w spotkaniach organizowanych w ramach międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli,
    2. zorganizowaniu w szkole, w ramach uczestnictwa w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, lekcji otwartych z wykorzystaniem TIK w nauczaniu,
    3. dzieleniu się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami przez udostępnianie w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, w szczególności opracowanych scenariuszy zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK, przykładów dobrych praktyk;
  1. Wyznaczeniu szkolnego e-koordynatora (którego zadaniem jest koordynacja działań w

 zakresie stosowania TIK w szkole) oraz powołaniu nauczycielskich zespołów samokształceniowych, które wesprą dyrektora i nauczycieli w zorganizowaniu pracy szkoły z wykorzystaniem TIK;

  1. Wykorzystywaniu TIK na zajęciach edukacyjnych prowadzonych w każdym oddziale   szkoły uczestniczącej w Programie;
  2. Przedstawieniu dla potrzeb organu prowadzącego sprawozdania z realizacji zadań wynikających z udziału w Programie, obejmującego zadania z pkt 1–4 oraz:
  3. wypełniania elektronicznych ankiet dotyczących realizacji Programu;
    1. ocenę wpływu stosowania TIK w szkole na zaangażowanie nauczycieli w proces nauczania i uczniów w proces uczenia się,
    2. charakterystykę problemów i barier w realizacji Programu;
  1. udziału w badaniach na potrzeby przeprowadzenia ewaluacji Programu.

Więcej na temat programu można dowiedzieć się na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej

W zespole realizującym powyższe wytyczne w naszej szkole uczestniczą nauczyciele:

  1. Elżbieta Korkosz- szkolny e-koordynator
  2. Bożena Hybiak
  3. Beata Mazurek
  4. Dorota Milczarska
  5. Małgorzata Wilczyńska
  6. Maria Wiśniewska

----------------------------------

HARMONOGRAM DZIAŁAŃ- AKTYWNA TABLICA

Zadanie

Sposób realizacji zadania

Nauczyciele realizujący

 TERMIN

Wyznaczenie szkolnego e-koordynatora do koordynowania działań w zakresie stosowania TIK w szkole.

Powołanie

e-koordynatora

 

Dyrektor

 

 

Grudzień 2021

 

Powołanie nauczycielskiego zespołu samokształceniowego, który wspiera nauczycieli w zorganizowaniu pracy szkoły z wykorzystaniem TIK.

Powołanie zespołu samokształceniowego do realizacji projektu

 

 Dyrektor

 

Grudzień 2021

Nawiązanie współpracy ze szkołami w ramach międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli.

Ustalenie harmonogramu spotkań międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli.

 

E-koordynator

 

 

Luty 2022

Udział w co najmniej 3 spotkaniach organizowanych w ramach międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli.

Zorganizowanie spotkań.

E-koordynator

Elżbieta Korkosz

Małgorzata Wilczyńska

Dorota Milczarska

Bożena Hybiak

Maria Wiśniewska

Beata Mazurek

 

Styczeń – kwiecień 2022

 

Uczestniczenie w konferencjach
i szkoleniach z zakresu TIK w nauczaniu

Wybór form doskonalenia
i udział w szkoleniach z zakresu wykorzystania TIK.

 

E- koordynator oraz nauczyciele działający w zespole.

Styczeń - maj 2022

Zorganizowanie 4 lekcji otwartych
z wykorzystaniem TIK w nauczaniu,
w ramach uczestniczenia w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli.

Przeprowadzenie 1 lekcji otwartej z terapii logopedycznej, 1 lekcji z zajęć rewalidacyjnych, 1 lekcji z zajęć socjoterapeutycznych i 1 lekcji z zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.

Elżbieta Korkosz

Małgorzata Wilczyńska

Dorota Milczarska

Bożena Hybiak

Maria Wiśniewska

Beata Mazurek

Styczeń – maj 2022

 

Dzielenie się przyjętymi rozwiązaniami
i doświadczeniami z innymi nauczycielami – udostępnianie w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli opracowanych scenariuszy zajęć edukacyjnych
z wykorzystaniem TIK, przykłady dobrych praktyk.

Opracowanie scenariuszy zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK oraz przykłady dobrych praktyk wykorzystania TIK w edukacji.

Elżbieta Korkosz

Małgorzata Wilczyńska

Dorota Milczarska

Bożena Hybiak

Maria Wiśniewska

Beata Mazurek

Do maja 2022

Utworzenie zakładki „Aktywna tablica” na stronie szkoły.

Utworzenie zakładki projektu. Umieszczanie w zakładce materiałów dokumentujących działania realizowane w ramach projektu.

E-koordynator

ElżbietaKorkosz

Styczeń – czerwiec 2022

Wykorzystywanie TIK na zajęciach rewalidacyjnych i z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów ze SPE w wybranych oddziałach Szkoły Podstawowej w Pęzinie.

Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem TIK w wymiarze co najmniej 5 godzin zajęć edukacyjnych średnio w każdym tygodniu nauki w każdym roku szkolnym realizacji Programu począwszy od dnia zainstalowania i uruchomienia pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach Programu.

Każda lekcja ma mieć adnotację w dzienniku dużą literą M zapisaną po prawej stronie rubryki przeznaczonej na zapisanie tematu lekcji.

Elżbieta Korkosz

Małgorzata Wilczyńska

Dorota Milczarska

Bożena Hybiak

Maria Wiśniewska

Beata Mazurek

Styczeń 2022 – czerwiec 2022

Ocena wpływu stosowania TIK na zaangażowanie nauczycieli w proces nauczania i uczniów ze SPE w proces uczenia się.

Charakterystykę problemów i barier w realizacji Programu.

Przeprowadzenie ewaluacji wewnętrznej.

Elżbieta Korkosz

Małgorzata Wilczyńska

Dorota Milczarska

Bożena Hybiak

Maria Wiśniewska

Beata Mazurek

Czerwiec 2022

 

Sprawozdanie z realizacji programu Aktywna Tablica 2021-22- zobacz tutaj

Scenariusze zajęć- Aktywna tablica- zobacz tutaj

Biblioteka szkolna


GODZINY OTWARCIA BIBLIOTEKI

PONIEDZIAŁEK       7.30 – 13.20
WTOREK                  7.30 – 13.20
ŚRODA                     7.30 – 13.20
CZWARTEK              7.30 – 13.20
PIĄTEK                     7.30 – 13.20

REGULAMIN UDOSTĘPNIANIA UCZNIOM SZKOŁY PODSTAWOWEJ W PĘZINIE PODRĘCZNIKÓW ORAZ MATERIAŁÓW EDUKACYJNYCH I ĆWICZENIOWYCH- zobacz tutaj

--------------------------------------------------------------------------

rok szkolny 2022-23

 

Co roku w październiku obchodzimy Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych. Hasłem tegorocznych obchodów było: "Czytanie dla globalnego pokoju i harmonii na świecie".

Uczniowie klas starszych czytali młodszym koleżankom i kolegom z oddziału przedszkolnego bajki z różnych stron świata.

 W kl. II A i II B odbyły się zajęcia w oparciu o książkę Łukasza Wierzbickiego „Dziadek i Niedźwiadek”, która pokazuje, że historia i wojna to nie tylko daty i bitwy, ale także wydarzenia niezwykłe czy frapujące. Książka opisuje w przystępny dla dzieci sposób prawdziwą historię małego niedźwiadka, adoptowanego w Iranie przez żołnierzy 2. Korpusu Polskiego gen. Władysława Andersa. Mały niedźwiadek został odkupiony od właściciela, m.in. za konserwy. Przemierzył z żołnierzami cały szlak bojowy przez Iran, Irak, Palestynę, Egipt do Włoch. Brał udział w bitwie pod Monte Cassino, pomagał nosić ciężkie skrzynie z amunicją, dzięki czemu został uwieczniony w oficjalnym emblemacie 22. Kompanii Zaopatrywania Artylerii 2. Korpusu Polskiego. Po zakończeniu wojny zamieszkał w ogrodzie zoologicznym w Edynburgu, gdzie zmarł w 1963 roku. Uczniowie na zajęciach poznali historię niedźwiedzia Wojtka, dowiedzieli się, jaką drogę przeszedł razem z żołnierzami. Wysłuchali też fragmentu książki czytanej przez nauczyciela bibliotekarza. Na zakończenie rozwiązali krzyżówkę i wykonali portret niedźwiadka.

Dzieci z kl. 0 A odwiedziły bibliotekę szkolną, gdzie obejrzały teatrzyk Kamishibai pt. „O panach Palcach”. Jest to zabawna historia połączona ze świetną zabawą, nauką, rymowanym tekstem i pięknymi ilustracjami. Tekst opowiadania był pretekstem do przeprowadzenia treningu liczenia do dziesięciu. Zaś dzieci z kl. 0 B wysłuchały bajki „Szczęśliwy Książę” czytanej przez nauczyciela bibliotekarza.

W kl. II B odbyły się też zajęcia, na których poruszone zostały uniwersalne wartości- wolność, demokracja, uchodźstwo wojenne oraz empatia i rozwiązywanie konfliktów drogą dialogu na przykładzie książki "Asiunia" Joanny Papuzińskiej, która została wydana w ramach serii "Wojny dorosłych- historie dzieci". Tytułowa bohaterka pięcioletnia Asiunia to dziś profesor dr hab. Joanna Papuzińska, prozaik i poetka, wykładowca na Uniwersytecie Warszawskim, która postanowiła zostać pisarką w wieku 17 lat i chętnie dzieli się z czytelnikami opowieściami ze swojego dzieciństwa.

----------------------------------------------

29 września obchodziliśmy Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania.
Czytanie książek ma same zalety:

  • pobudza wyobraźnię
  • uczy koncentracji
  • ułatwia komunikację, rozwija umiejętności społeczne
  • wzbogaca słownictwo, uczy ortografii
  • uczy myślenia
  • pomaga odnieść sukces w szkole
  • jest znakomitą rozrywką

Uczniowie czytający książki z większą swobodą piszą wypracowania, są bardziej kreatywni, ładniej się wypowiadają, mają dużą wiedzę o otaczającym świecie.

W Dniu Czytania na lekcje w kl. VI A i IV A przyniosłam kilkanaście egzemplarzy książek z poezją dla dzieci. Rozdałam je uczniom i poprosiłam, aby każdy z nich wybrał sobie jeden wiersz i przygotował się do jego odczytania na forum klasy. Przypomnieliśmy jeszcze zasady dobrej recytacji oraz zachowania kulturalnego słuchacza/widza i po kilkunastu minutach dzieci były gotowe do prezentacji. Chętnie czytały swoje wiersze, tym bardziej że występy były nagradzane brawami. Uczniowie się nie nudzili: wiersze były krótkie – nie wymagały długiego wytężania uwagi, a także dotyczyły różnych zagadnień – pobudzały zainteresowanie, gotowość poznawania kolejnych utworów. Zajęcia były ciekawe i pozwoliły uczniom na poznanie utworów również mniej znanych autorów.

----------------------------------------

PASOWANIE NA CZYTELNIKA

W grudniu i styczniu w naszej szkole  odbyło się uroczyste Pasowanie na czytelnika biblioteki szkolnej uczniów klasy I B i I A. Dla uczniów  nadszedł kolejny ważny dzień, wszyscy stali się prawdziwymi czytelnikami naszej szkolnej biblioteki.

Głównym celem uroczystości było zachęcenie najmłodszych uczniów do korzystania z biblioteki szkolnej, wypożyczania książek oraz nieustannego rozwijania umiejętności czytania. Specjalnie na tę okazję zostały przygotowane zajęcia, podczas których uczniowie klas I odgadywali  bajkowe zagadki, sprawdzające ich znajomość bohaterów baśni i bajek. Był Czerwony Kapturek, Śpiąca Królewna, Jaś i Małgosia, Kopciuszek oraz wiele innych. Uczniowie poznali też bibliotekę i jej zbiory oraz dowiedzieli się, jak samodzielnie wypożyczać książki.  Pierwszaki dowiedziały się także, jak należy dbać o książki, czego nie wolno robić, czytając.

Po takim wprowadzeniu przyszli czytelnicy w obecności Pana Dyrektora złożyli uroczyste przyrzeczenie, że będą kochać i szanować książki, korzystać z ich mądrości i sumiennie wypełniać obowiązki czytelnika.

My uczniowie pierwszej klasy,

Uroczyście przyrzekamy,

Że będziemy książki kochać,

Krzywdy zrobić im nie damy 

PRZYRZEKAMY!

 

Po przyrzeczeniu nastąpiło uroczyste pasowanie na czytelnika. Nasi nowi czytelnicy otrzymali  pamiątkowe zakładki wykonane przez panią bibliotekarkę, które  będą im przypominały o tym uroczystym wydarzeniu. Potem wszyscy zostali zaproszeni do częstego odwiedzania biblioteki i korzystania z jej zbiorów

Uczniowie otrzymali również z rąk Pana Dyrektora, książkę "Pierwsze abecadło" z wycinanką, ufundowaną w tym roku wszystkim pierwszoklasistom przez Instytut Książki w ramach kampanii " Mała książka-wielki człowiek".

Naszym najmłodszym czytelnikom życzymy ciekawych przygód w świecie książek. Niech ten świat rozwija Waszą wyobraźnię, ciekawość i umiejętności. 

 https://drive.google.com/drive/folders/1J-ou1F533Cr6vIR2W5D8xfGpsY-vmETA?usp=sharing

  nauczyciel bibliotekarz

-----------------------------------------------------------------------------

W październiku obchodzimy Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych.  W tym roku pod hasłem: „Baśnie i legendy z całego świata”. W naszej szkole, podobnie jak w wielu innych szkołach, miały miejsce różne działania promujące czytanie i bibliotekę.

W ramach Poranków z baśnią i legendą w klasie III A przez cały miesiąc odbywały się spotkania z baśniami z różnych stron świata. I tak uczniowie poznali „Historię jednego kwiatu- baśń z Haiti. Trzecioklasiści  z zainteresowaniem wysłuchali baśni, a następnie kolorowali kwiat orchidei zgodnie z opisem.

Uczniowie poznali również baśń wietnamską pt. „Kryształowe serce”.Wykonali do niej piękne serca złożone z różnokolorowych elementów oraz przeszli sercowy labirynt.

W klasie IV B słuchanie baśni „Historia jednego kwiatu” połączone było z prezentacją dwóch serii czytelniczych „Tomek Łebski” oraz „Hej, Jędrek”. Nauczyciel bibliotekarz zaprezentował wybrane tytuły tych serii, zachęcając uczniów do ich wypożyczania i czytania.

Dla klas VII i VIII we współpracy z nauczycielami plastyki i informatyki, ogłoszony został konkurs plastyczno-informatyczny LOGO DLA BIBLIOTEKI SZKOLNEJ. Konkurs trwa do kwietnia przyszłego roku.

W ramach zajęć czytelniczych Czytanie na dywanie uczniowie klasy I B przez cały miesiąc słuchali książki „Bezu-Bezu i spółka” G. Kasdepke, czytanej przez nauczyciela biblioteki na zajęciach czytelniczych jak i na przerwach. Pierwszaki z zaciekawieniem słuchali różnych historii z pierwszych lat szkolnych autora książki.

Klasa III A na zajęciach bibliotecznych wysłuchała książki Grzegorza Kasdepki „Bodzio i Pulpet”. Następnie uczniowie mieli za zadanie narysować rower zgodnie z opisem umieszczonym w rozdziale Rower wujka Leona. Dodatkowo wykazali się też znajomością wyposażenia roweru rozwiązując quiz.

W październiku uczniowie odwiedzili bibliotekę szkolną 381 razy wypożyczając 345 książek. Najwięcej wypożyczyła klasa III A – 72 książek, następnie I B – 58 książek, IV A – 43 książki. Cieszy fakt, że każda z klas ma na swoim koncie wypożyczone woluminy. Rekordowym dniem był 5 października kiedy to bibliotekę odwiedziło 61 uczniów, którzy wypożyczyli 50 książek. Drugim takim dniem był 26 października: wypożyczono wówczas 45 książek przy 56 odwiedzinach w bibliotece.

Oby tak dalej!

                                                                       Wasz nauczyciel bibliotekarz – Beata Żebrowska

----------------------------------------------------

We wrześniu uczniowie naszej szkoły wypożyczyli łącznie 139 książek. Najwięcej wypożyczyły klasy: III A – 36 książek i II A – 33 książki. GRATULUJEMY!

Jednocześnie do biblioteki zapraszamy klasę VII B, która nie wypożyczyła jeszcze ani jednej książki.

W październiku obchodzimy Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych. W tym roku motywem przewodnim są „Baśnie i legendy z całego świata”. W związku z tym biblioteka szkolna zaprasza uczniów klas młodszych (starsi też są mile widziani) na czwartkowe Poranki z baśnią i legendą.Przez cały październik zapraszamy w każdy czwartek przed lekcjami na wspólne czytanie. Oprócz tego będą odbywały się również cykliczne zajęcia czytelnicze Czytanie na dywanie w kl. 0, I B, III A, IV B.

Biblioteka ogłasza konkurs na LOGO DLA BIBLIOTEKI SZKOLNEJ dla klas VII i VIII. Szczegóły dotyczące konkursu przekażą nauczyciele plastyki i informatyki. Konkurs trwa od października 2021 r. do kwietnia 2022 r. Zwycięskie logo zostanie umieszczone na stronie internetowej szkoły oraz w programie e-biblio.

Zapewne większość z Was wpadła już na dobre w wir nauki i obowiązków szkolnych. Nie zapominajcie jednak o czytaniu i o bibliotece, bo (jak pisała nasza noblistka Wisława Szymborska) „Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”.

Tak więc bawmy się czytając książki. Zapraszam do szkolnej biblioteki!

                                                                                  Beata Żebrowska nauczyciel bibliotekarz

--------------------------------------------------------------

Czytaj więcej: Biblioteka szkolna

Wymagania na oceny klasy 4- 8

 

Wymagania z j.polskiego dla klasy 4- zobacz tutaj

Wymagania z j.polskiego dla klasy 5- zobacz tutaj

Wymagania z j.polskiego dla klasy 6- zobacz tutaj

Wymagania z j.polskiego dla klasy 7- zobacz tutaj

Wymagania z j.polskiego dla klasy 8- zobacz tutaj

 

Wymagania z fizyki dla klasy 7- zobacz tutaj

Wymagania z fizyki dla klasy 8- zobacz tutaj

 

Wymagania z matematyki dla klasy 4- zobacz tutaj

Wymagania z matematyki dla klasy 5- zobacz tutaj

Wymagania z matematyki dla klasy 6- zobacz tutaj

Wymagania z matematyki dla klasy 7- zobacz tutaj

Wymagania z matematyki dla klasy 8- zobacz tutaj

 

Wymagania z geografii dla klasy 5- zobacz tutaj

Wymagania z geografii dla klasy 6- zobacz tutaj

Wymagania z geografii dla klasy 7- zobacz tutaj

Wymagania z geografii dla klasy 8- zobacz tutaj

 

Wymagania z historii dla klasy 4- zobacz tutaj

Wymagania z historii dla klasy 5- zobacz tutaj

Wymagania z historii dla klasy 6- zobacz tutaj

Wymagania z historii dla klasy 7- zobacz tutaj

Wymagania z historii dla klasy 8- zobacz tutaj

 

Wymagania z informatyki dla klasy 4- zobacz tutaj

Wymagania z informatyki dla klasy 5- zobacz tutaj

Wymagania z informatyki dla klasy 6- zobacz tutaj

Wymagania z informatyki dla klasy 7- zobacz tutaj

Wymagania z informatyki dla klasy 8- zobacz tutaj

 

Wymagania z j.niemieckiego dla klasy 4- zobacz tutaj

Wymagania z j.niemieckiego dla klasy 5- zobacz tutaj

Wymagania z j.niemieckiego dla klasy 6- zobacz tutaj

Wymagania z j.niemieckiego dla klas 7-8- zobacz tutaj

 

Wymagania z j. angielskiego dla klasy 4- zobacz tutaj

Wymagania z j. angielskiego dla klasy 5- zobacz tutaj

Wymagania z j. angielskiego dla klasy 6- zobacz tutaj

Wymagania z j. angielskiego dla klasy 7- zobacz tutaj

Wymagania z j. angielskiego dla klasy 8- zobacz tutaj

 

Wymagania z przyrody dla klas 4- zobacz tutaj

Wymagania z biologii dla klas 5- zobacz tutaj

Wymagania z biologii dla klas 6- zobacz tutaj

Wymagania z biologii dla klas 7- zobacz tutaj

Wymagania z biologii dla klas 8- zobacz tutaj

 

Wymagania z chemii dla klas 7-8- zobacz tutaj

 

Wymagania z edukacji dla bezpieczeństwa dla klasy 8- zobacz tutaj

 

Wymagania z wiedzy o społeczeństwie dla klasy 8- zobacz tutaj

 

Wymagania z muzyki dla klas 4-7- zobacz tutaj

 

Wymagania z plastyki dla klas 4-7- zobacz tutaj

 

Wymagania z techniki dla klasy 4- zobacz tutaj

 

Wymagania z techniki dla klas 5-6- zobacz tutaj

 

Wymagania z wychowania fizycznego dla klas 4-8- zobacz tutaj

 

Wymagania z religii dla klas 2-8- zobacz tutaj

Dodatkowe informacje